Консультація для педагогів
«Нетрадиційні фізкультурні заняття в дитячому саду з використанням сюжету і включенням в них елементів психогимнастики та релаксації»
Актуальним завданням таких занять є пошук ефективних засобів удосконалення, і розвиток рухової сфери у дітей дошкільного віку на основі формування у них потреби у рухах. Адже метою фізичного виховання є виховання здорового, життєрадісного, життєстійкого, фізично досконалого, гармонійно і творчо розвиненої дитини.
Однією з найважливіших теоретичних і практичних проблем фізкультурно-оздоровчої роботи в ДНЗ є впровадження і використання в процесі фізичного розвитку дітей інноваційних технологій.
Гострота проблеми полягає в тому, що:
- аналіз захворюваності дітей виявляє гостру необхідність змін у всій системі освіти, початковою ланкою якої є ДНЗ;
- показники здоров'я дітей вимагає вжиття ефективних заходів щодо поліпшення їх здоров'я;
- багато дітей потребують особливих технологіях фізичного розвитку, у яких має бути враховано весь комплекс соматичних, фізичних та інтелектуальних проблем. Ці технології повинні в першу чергу сприяти корекції не тільки психомоторного, але і мовного, емоційного і загального психічного розвитку.
Однією з сторін розвитку особистості є фізичний розвиток, яка самим безпосереднім чином пов'язане зі здоров'ям людини. Фундамент здоров'я, фізичного та психічного, закладається в дитинстві. Достатньо міцним буде цей фундамент, залежить цілком від дорослого, від того, як будуть виховуватися діти, які корисні звички вони придбають. Важливо прищепити дітям дошкільного віку смак до занять фізкультурою, потребу в таких заняттях. Зробити це непросто. Фізична культура і спорт - ефективне і дійсне засіб виховання духовного та фізичного здоров'я підростаючого покоління. Програма виховання в дитячому садку передбачає формування рухових умінь і навичок, розвиток фізичних якостей, виховання правильної постави, гігієнічних навичок, освоєння знань про фізичне виховання. Робота з фізичного виховання в дошкільному закладі починається з вироблення у дітей звички до дотримання режиму, потреби у щоденних заняттях, розвитку вміння самостійно займатися фізичними вправами, виховання любові до занять спортом, інтересу до їх результатів.
Я виділяю такі завдання:
Оздоровчі
- охорона та зміцнення фізичного і психічного здоров'я дітей;
- удосконалення функцій організму, підвищення його захисних властивостей та
- стійкості до захворювань засобами руху, дихальної гімнастики.
- формування правильної постави, гігієнічних навичок.
Освітні завдання:
- формування життєво необхідних рухових умінь і навичок дитини
- відповідно з його індивідуальними особливостями;
- створення умов для реалізації потреби дітей в руховій активності;
- виявлення інтересів, схильностей і здібностей дітей до рухової діяльності.
Виховні завдання:
- виховання потреби у здоровому способі життя; вироблення звички до дотримання режиму, потребу у фізичних вправах і іграх;
- розширення кругозору, уточнення уявлень про навколишній світ,
- шанобливе ставлення до культури рідної країни, створення позитивної основи для виховання патріотичних почуттів.
Для розвитку рухової діяльності дитини дуже важливий творчий підхід. Він сприяє розкриттю потенційних можливостей організму дитини, створює умови для реалізації свободи дій, забезпечує гармонію дитини з самим собою, навколишньою природою і соціальним середовищем.
Тому я стала використовувати у своїй роботі заняття містять сюжет, потім включати елементи психогимнастики і релаксацію.
Рухи, пов'язані з яким-небудь чином або сюжетом, захоплюють дітей. Образ підштовхує до виконання наслідувальних рухів, які люблять дошкільнята. Такі заняття розвивають у дітей творчість, фантазію, уяву. Літературні герої вчать дітей долати рухові труднощі, орієнтуватися у проблемних ситуаціях. На таких заняттях діти розкриваються з несподіваного боку. Проявляється артистичність, музикальність, самостійність або навпаки безпорадність, скутість.
Сюжетні заняття, пов'язані з явищами в природі, відкривають широкі можливості для виховної роботи з дітьми, створюють сприятливі умови для вдосконалення основних рухів, сприяють розумовому і фізичному розвитку дошкільника. Стимулюють рухову активність, регулюють її, забезпечуючи, таким чином, гармонійний розвиток дитини.
- Психогімнастика - центральною ланкою цієї форми є створення образу ("Гномики", "Циркачі", "Зоопарк"), перебуваючи в якому дитина через рух показує його характер, настрій. Такі заняття допомагають формувати у дітей дошкільного віку можливість керувати своїми емоціями і діями; вміння моделювати і приводити у відповідність свої почуття і думки, бажання і можливості; здатність підтримувати гармонію душевного і фізичного стану.
- Релаксація - вправи та ігрові завдання на розслаблення припускають навчання дошкільнят наступних прийомів: відчувати різницю між напругою і розслабленням (без м'язів особи); напружувати і розслаблювати окремі групи м'язів; викликати відчуття розслаблення, тяжкості, тепла (в м'язах рук); відчуття розслаблення, тяжкості, тепла (в м'язах ніг); поєднувати вправи м'язової (тепло, важкість у м'язах рук, ніг, живота, спини, обличчя) і психічної релаксації (я відпочиваю, спокійний , здоровий, впевнений в собі...).
Елементи релаксації, активізуючи діяльність нервової системи, регулюють настрій і ступінь психічного збудження, дозволяють послабити або нейтралізувати викликане стресом психічне і м'язову напругу Таке фізіологічна дія релаксації на організм обумовлює доцільність її проведення заключної частини фізкультурного заняття. Рекомендується використовувати комплекси вправ на розслаблення, знайомі дітям, сюжетно-ігрові заняття - побудоване на казковій або реальній основі. Беручи за основу класичну структуру заняття, зміст рухової діяльності узгоджується з сюжетом. Тематика таких занять повинна відповідати віковим можливостям дітей, враховуючи їх рівень: репортаж зі стадіону, цирк, поїздка на дачу, казкові сюжети і т.д. Такі заняття поєднуються із завданнями по навчанню спортивного орієнтування, розвитку мовлення і т.д. Музичний фон на початку і в самому кінці заняття служить для налаштування дітей на заняття. Під час розминки рухома музика полегшує виконання руху, під час релаксації спокійна мелодія допомагає зняти напругу, що виникла.
Вправами на розслаблення вирішується завдання швидкого відновлення функцій організму після фізичного навантаження, підвищення працездатності дітей і переведення їх з одного емоційного стану (порушена) в інше (спокійний). Як показала практика, доцільно використовувати такі вправи на розслаблення: потряхіваніе розслабленими кистями рук і ніг: "Струси водичку з рук, ніг", "Струсили з черевиків сніг" - ці вправи спрямовані на те, щоб викликати м'язове відчуття розслаблення кінцівок.
Робота велася з дітьми підготовчої групи, в цьому році почали займатися з дітьми до 3 років, та з упевненістю можна сказати що помітна позитивна динаміка рівня розвитку дітей. Що підтверджує ефективність використання розробленої системи впровадження технології релаксації і психогимнастики у фізкультурно-оздоровчу роботу в ДНЗ.
Діти стали гнучкішими, витривалішими. З'явилося якість в техніці виконання рухів і виразність у моториці. У дітей з'явився емоційний відгук на фізичну активність, спортивна пристрасть, інтерес, азарт. Вихователі стали помічати, що у них з'явилася витривалість в різних видах діяльності, підвищилася розумова працездатність, посидючість, вони стали витриманим і уважніше.
І ще саме головне те, що покращилася емоційно - рухова сфера дитини. У дітей спостерігається горда постава, рухи свобода і невимушеність, з'явилася природність і різноманітність в жестикуляції і позах, погляд прямий, відкритий, зацікавлений вираз обличчя радісне, світле, осмислене, жива міміка, виразна, мова стає виразної і мелодійною. набагато покращилася координація рухів.
Збільшилася амплітуда рухів (махи рук, ніг, повороти тулуба, нахили). Діти спокійно стали ставитися до своїх невдач, могли зробити елементарний самоаналіз причин невдачі. Легше стали виконувати вправи самі.
Підвищився емоційний тонус, з'явилося бажання займатися на фізкультурних заняттях.
Моя робота будуватися за принципом: «Навчаючи інших - вчишся сам». На заняттях я виступаю в ролі помічника, а не педагога саме такий прийом активізує активність дитини, сприяє самостійності й самовираження через рух. Під час занять у дітей поліпшується настрій, з'являється почуття радості, задоволення. І ще кожен малюк повинен знати, що він важливий і потрібний.
Я не ставлю за мету досягнення високих результатів шляхом розвитку тих чи інших навичок. Моє завдання полягає в тому, щоб допомогти дітям проявити власні потенційні можливості дані йому від народження, а вони є у кожного. Моя дружба і розуміння дітей допомагає мені перебувати в їх дивовижному світі дитинства. Я бачу, як розправляються їх плечі, випрямляються спинки, як вони вільно спілкуються один з одним на заняттях, вони співають, танцюють, перетворюються в різних тварин, жартують і сміються.
Результатом роботи вважаю те, що діти з радістю біжать на заняття з фізкультури. Хлопці на таких заняттях отримують емоційний підйом, виявляють у себе позитивні якості характеру такі як: винахідливість, взаємодопомога, сміливість, вміння співпереживати, вміння працювати в колективі, силу волі, цілеспрямованість, естетичні потреби особистості випромінюють енергію, бадьорість, які до мене повертається за принципом бумеранга.
Комментариев нет:
Отправить комментарий